söndag 6 januari 2013

Davos gröt

I morse så skrev jag om Davos gröt som är något som jag älskar att ha till frukost. En av anledningarna är att det finns femtusen olika smaksättningar. Sen är det rätt mättande också vilket inte är fel. Att den även känns supernyttig skadar ju faktiskt inte i poängsättningen.

Jag läste om Davos gröt för första gången på frukosteras blogg som nu av någon anledning verkar vara nedlagd vilket känns oroande om man har följt hennes blogg innan. Hon har i vilketfall även sålt en kokbok med samma namn och jag tror att hon har ett recept däri med.

Davosgröt

1 dl havregryn
1,5 dl lättyoghurt
ca 1 dl blandade bär och frukter

Blanda yoghurt och havregryn och låt stå i kylen medans du gör dig iordning.
Du kan annars göra iordning  den kvällen innan och låta den stå i kylen över natten. Vilket är det jag oftast gör.
Häll sedan över bär/frukten.

Jag brukar använda frusna bär och frukter som jag låter tina i kylen i en separat skål över natten mest pgr av att det är så mycket billigare än färskt och för att de håller sig längre.

Frukostera använde 2 dl  vanilj yoghurt men jag tycker det blir för rinnigt då jag vill ha mer av en grötkonsistens men testa er fram. Att använda olika smaker på yoghurten är underbart. Jag kör sällan på vaniljyoghurt utan tar gärna den med smak av äpple och kanel då det är en favorit men som sakt, testa er fram. 

Love Cat..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar