lördag 8 juni 2013

Lååångt inlägg..

Jappidi japp. Välkommen tillbaka efter en låååååååååååå (andnings paus) åååååång paus från bloggandet. Tiden verkligen flyger iväg. Under den här tiden har jag startat dieter ungefär 3 gånger, blivit 30, fått galet hår , gått upp i tid på jobbet, varit på en dussin husvisningar och nått en lågpunkt. Som sakt, tiden flyger iväg. 

Vi kan börja med att jag blivit 30. Nu är jag verkligen ingen ungdom längre. Alla de där "vuxen" sjukdomarna som man tänkt inte kommer hända en själv för att man är för ung är nu oroande nära.
Sånt som cancer, diabetes och hjärtproblem börjar lura runt hörnen och glira emot en där man går i solskenet utan någon solkräm, ätandes sin stora glasstrut med extra strössel.
Varje gång man tittar i spegeln så börjar man undra om den där skrattrynkan alltid varit där eller om man ska fundera på att sluta le helt och hållet.
När man ska köpa nya kläder så slår tanken en om det verkligen är okej för en kvinna i denna mogna ålder att ha på sig vad som helst. "Är jag inte lite gammal för att ha ett par mjukisbyxor där det står "skank" över hela rumpan?" 
Åhh glädjen över att åldras..
Trots alla dessa underbara nya tankar så finns det ju faktiskt något underbart med att fylla år. Ja, ni gissade rätt. FESTEN!!
Jag hade en helt underbar fest med underbar människor. Familj och vänner fick dricka och äta ihop i en hyrd scoutstuga till ljudet av blandad musik medans kvällen blev till natt osv. Det hade varit en magisk kväll om jag varit smart(läs rik) nog att beställt catering som hade plockat all disk för det kändes som att det var det jag gjorde mesta delen av kvällen. Men att se alla glada människor och se hur mycket mina nya och gamla vänner fungerade så bra ihop och att få visa upp alla underbar människor jag omgett mig med för mina kära föräldrar och svärföräldrar gör allt värt det. Jag har aldrig känt mig så viktig i hela mitt liv. 
Efter festen kommer dock självklart festbilderna.......
Well woopdi*piiiiiiip*do. Magen, gäddhänget, dubbelhakan, allt det där jag visste jag hade, men inte riktigt i den mängden. För i spegeln vet man sina vinklar. Man vet hur man ska titta för att se så bra ut som möjligt. Du känner väll din spegel eller? 
Så efter att ha sett bilderna som är på facebook så tar jag och klättrar upp på vågen och får den där välbehövda käftsmällen. Grattis Cattis! Du väger nu 120.1 kilo! Yes. Du hörde rätt. 120.1 kilo. Minnen väller tillbaka till mig som en svallvåg, av mig sägandes till kamrater och kollegor " Det mesta jag har vägt är 120 och du kan ju tänka dig hur stor jag var DÅ!". Japp..Exakt..Då.. Så nu står jag här med skon i munnen, skämskudden i hand, rött märke på kinden i form av en hand och funderar på hur det kom sig att jag som hade så stora planer att gå ner i vikt innan min födelsedagsfest, jag med alla mina listor och regler. Hur kunde jag faila så stort? Jo du vet det finns något som heter "förhalning" eller som jag kallar det "låta saker rinna ut i sanden". Jag börjar stort och efter en kort stund så tröttnar jag. Vi kan ta ett exempel. Precis innan jag skrev förra meningen så fick jag för mig att jag måste gå in och kolla facebook. Varför? Ingen aning. Jag fungerar bara så. Jag vill göra tusen saker samtidigt så jag tröttnar.
Så denna gången så ska jag göra det lätt. Så enkelt jag kan så jag har så liten chans att misslyckas som möjligt. Har gjort detta en vecka nu och har gått ner 2 kilo trots att några glas vin slunkigt ner i strupen.
Vad jag gör:

1. Äter 5-6 gånger om dagen. Frukost, mellis(gärna en smörgås, mörk, eller lite kvarg blandad med fun light inte bara en frukt då jag inte känner mig mätt av det utan blir sugen efter inte så länge), lunch, mellis, middag ibland ett mellis till om det är tidig middag vilket sällan händer. Själva tanken är att äta var tredje timma.

2. Äter efter min hand. En knuten näve ris, pasta potatis osv. En öppen handflatas storlek UTAN fingrar kött, fisk quorn osv. Och en öppen handflata MED fingrar av grönsaker och frukt.

3. Röra på mig mer. Detta är "a work in progress" så att säga. Det kommer det kommer.

Så vi får se hur detta går men jag har en väldigt bra känsla av det här. Men vi kanske syns här igen om några månader med ett lika långt inlägg om hur jag failat igen och en ny "livsstilsdiet" ska förklaras för den som orkar läsa.

Nu ska jag ta och gå en promenad med hunden och låtsats att jag är med i en musikvideo när jag boomar musik i öronen som en tonåring.

Love Cat.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar